امیر عابدی:

جای بخش عکس در جشنواره «سینماحقیقت» خالی است

جای بخش عکس در جشنواره «سینماحقیقت» خالی است

امیر عابدی عکاس باسابقه سینمای ایران معتقد است کم‌توجهی به عکاسی در سینمای مستند، به تاریخچه سینمای مستند لطمه بزرگی وارد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، نام امیر عابدی با سینمای داستانی و بخشی از مهمترین آثار آن گره خورده اما این هنرمند، با سینمای مستند بیگانه نیست. او در سی ‌و چهارمین و سی ‌و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، در بخش مواد تبلیغی، عکس، پوستر و تیزر سینمای مستند را در بخش داوری قرار داد و همواره بر این موضوع تاکید دارد که در سینمای مستند، باید به مقوله عکس توجهی جدی‌تر شود.

امیر عابدی درباره مهجور واقع شدن عکاسی در سینمای مستند گفت: «ما در طول سال تعداد زیادی فیلم مستند تولید می‌کنیم که متاسفانه عکس‌های خوبی ندارند یا اصلا عکاس ندارند. اگر برآورد بودجه کنیم و روی میز روسا بگذاریم و داخل بودجه ذکر کنیم که هزینه عکاس برای مثال 5 میلیون تومان، می‌گویند این چیست؟ فکر نمی‌کنم در هیج برآورد مستندی بودجه عکاسی را دیده باشند. به طور کلی نادیده گرفتن بخش عکس در سینمای مستند، از ابتدا و سرچشمه هر پروژه آغاز می‌شود که به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر من روزی طرح یک مستند را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه کردم و بودجه عکاسی را در نظر نگرفتم، مرکز باید از من بپرسد که چرا بودجه عکاسی را لحاظ نکرده‌ای؟ و باید در این زمینه حساسیت نشان دهند.»

عکاس فیلم «مزرعه پدری» ادامه داد: «بخش دیگر هم فیلم‌سازان مستند هستند که وقتی می‌خواهند یک مستند را بسازند به فکر بخش عکاسی نیستند. البته این موضوع به بودجه هم برمی‌گردد که چقدر می‌توانند با توجه به بودجه از عوامل دیگر در مستندشان استفاده کنند. بنابراین مدیریت باید به گونه‌ای طراحی شود که عکاس، گرافیست و تبلیغات در پروژه‌های مستند حضور داشته باشند.»

او همچنین درباره اینکه بعضی لزومی به عکاسی در سینمای مستند نمی‌بینند، توضیح داد: «این اعتقاد قطعا غلط است. به دلیل اینکه نگاه عکاس فیلم، الزاما نباید قاب دوربین فیلم‌برداری باشد. اگر بعضی مستندسازان می‌گویند مثلا عکس را از خود فیلم استخراج می‌کنیم، اشتباه است. ممکن است نوع دکوپاژ کارگردان به شکلی باشد که یک بخشی را در لانگ شات ببیند اما عکاس این بخش را از منظری دیگر ببیند و برای اینکه دیده شود، باید در مدیوم شات گرفته شود. در فیلم‌های سینمایی خیلی از کارگردان‌ها یک نگاه دیالکتیکی دارند و از نگاه چپ چپِ یک بازیگر به بازیگر دیگر مخاطب به این نتیجه می‌رسد که بازیگر اول دشمن بازیگر دیگر است. عکاس می‌تواند این اتفاقات را ترکیب و ثبت کند. وظیفه و هنر عکاس در صحنه، ثبت دیدگاه خودش نسبت به وقایع است.»

عکاس فیلم «چهارشنبه سوری» ادامه داد: « اینکه سینمای مستند نیازی به عکاسی ندارد و شاید بتوانیم از فیلم عکس استخراج کنیم، غیرممکن است. گاهی ممکن است این کار انجام شده باشد اما به شرطی که عکاس بتواند این کار را انجام دهد. یعنی استفاده از عکاس حرفه‌ای باعث می‌شود که مفهومی که باید، منتقل ‌شود. متاسفانه در ایران عکاسی در سینمای مستند جدی گرفته نمی‌شود و این موضوع به تاریخچه سینمای مستند لطمه بزرگی وارد می‌کند.»

عابدی در پایان با تاکید بر نقش جشنواره سینماحقیقت در زمینه رواج توجه به نقش عکس در سینمای مستند گفت: «جشنواره سینماحقیقت در زمینه سینمای مستند، جشنواره مادر به حساب می‌آید و بنابراین جای خالیِ بخش عکس در آن به شدت حس می‌شود. امیدوارم که بخش عکس در آینده نزدیک به جشنواره سینماحقیقت اضافه شود.»

منبع: خبرگزاری صبا